آرشیو آبان ماه 1398

برنامه نویسی

کنفرانس برنامه نویسان تایزن 2017 کنفرانس برنامه نویسان تایزن 2017 ؛ توسعه Tizen برای تلویزیون های هوشمند سامسونگ

۱۹۴ بازديد

کنفرانس برنامه نویسان تایزن 2017 در شهر سان فرانسیسکو برگزار شد. شرکت سامسونگ در این کنفرانس، پلتفرم توسعه یافته Tizen را برای تلویزیون های هوشمند رونمایی کرد.

شرکت سامسونگ در پنجمین کنفرانس سالانه برنامه‌نویسان سیستم عامل تایزن در شهر سان فرانسیسکو، پلتفرم توسعه‌ یافته‌ای از این سیستم عامل را برای تلویزیون های هوشمند معرفی کرد. در این کنفرانس دو روزه مدیران سامسونگ درباره فرصت‌های تجاری ایجاد شده با این پلتفرم صحبت کرده و از مطالعات موردی درباره شرکت‌هایی صحبت کردند که به توسعه اکوسیستم تایزن کمک کرده‌اند.

در کنفرانس برنامه نویسان تایزن 2017 که با شعار «آماده اتصال باشید! همراه شوید!» برگزار شد، مدیران صنعتی به سخنرانی پرداخته و در عین حال جلسات مباحث فنی و نمایشگاه‌های فناوری برای برنامه نویسان و طراحان این پلتفرم، تولیدکنندگان سخت‌افزار و نیز فروشندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار برگزار شد.

فرصت‌ها و تجربه‌های جدید در کنفرانس برنامه نویسان تایزن 2017

هیوگان لی، معاون مدیر اجرایی شرکت سامسونگ می‌گوید:

این کنفرانس فرصتی بود تا بر روی کار با شرکای خودمان و برنامه‌نویسان برای توسعه برنامه‌نویسی در پلتفرم تایزن تمرکز کنیم. با ایجاد سیستمی که ارزش و تجربه‌های جدیدی را در اختیار کاربران تلویزیون های هوشمند قرار می‌دهد، همچنان به ایجاد یک اکوسیستم جامع‌تر تایزن ادامه خواهیم داد.

شرکت سامسونگ در راستای تلاش برای ترغیب مشارکت بیشتر در توسعه پلتفرم تایزن، از سیاست‌هایی سخن گفت که به همراه شرکای این شرکت و برنامه‌نویسان برای حوزه خدمات ورزش، موسیقی، چک‌آوت سامسونگ، ویس تاچ و البته برنامه‌های امنیتی تلویزیون های هوشمند مدل 2017 سامسونگ تدوین شده‌اند.

کنفرانس برنامه نویسان تایزن 2017

ویس تاچ که یکی از توانمندی‌های جدید لمسی در تلویزیون های هوشمند است به کاربر امکان می‌دهد روشی نوین برای استفاده از قابلیت تشخیص صوت داشته باشد. در این حالت کاربر کافی است نام اپلیکیشن موجود روی صفحه تلویزیون را به کنترل از راه دور بگوید تا بدون نیاز به هیچ کار دیگری، آیکون آن اپلیکیشن فعال شود.

شرکت سامسونگ قصد دارد تا پایان سال 2017، مجموعه Tizen.net یا http://developer.tizen.org را به شبکه‌ای عمومی برای برنامه‌نویسان تایزن تبدیل کند. در حال حاضر برنامه نویسان به نسخه پیش‌نمایش SDK تایزن تلویزیون های هوشمند در این سایت دسترسی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های قدرتمندتری را تولید کنند.

آموزش ساخت برنامه اندروید به زبانی ساده؛ برنامه نویس اندروید شوید (قسمت چهارم)

۱۹۲ بازديد

ساخت برنامه اندروید دیگر کار دشواری نیست. با استفاده از ابزارهای آماده می‌توان بدون نیاز به برنامه نویسی به ایجاد اپلیکیشن اندرویدی پرداخت.

 

در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید از ابزار آنلاین App Inventor استفاده کردیم. این ابزار به دست محققان دانشگاه MIT توسعه پیدا کرده و ساخت برنامه اندروید را شیرین‌تر و راحت‌تر از هر زمان دیگری کرده است. در سه قسمت پیشین مقدمات کار با App Inventor را عنوان کرده و نحوه استفاده از آن را تشریح کردیم. در ادامه بعد از ایجاد یک اپلیکیشن نوت‌برداری ساده، تصمیم گرفتیم توسعه و افزایش قابلیت‌های آن را در اندروید استودیو انجام دهیم. در هر صورت برای افزایش قابلیت‌های برنامه باید کمی دست به کدنویسی بزنیم. ابتدا سه مطلب قبلی را دنبال کرده و سپس قسمت چهارم را مطالعه کنید.

نصب اندروید استودیو

بعد از ساخت نرم افزار اندروید با App Inventor ممکن است برای توسعه بیشتر آن به بن‌بست برسیم. به عنوان نمونه برای افزودن قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای دیگر نمی‌توان از این ابزار آنلاین استفاده کرد. پس با وجود سودمند بودن آن برای شروع کار، برای ادامه کار باید دست به دامن اندروید استودیو شویم.

اندروید استودیو محیط برنامه نویسی رسمی برای ایجاد برنامه‌های اندرویدی است. بسته به سیستم عامل خود می‌توانید این نرم افزار را از وب سایت Android.com دانلود کنید. کاربران ویندوز و مک می‌توانند نصب‌کننده را از طریق یک فایل دارای پسوند exe و یا یک فایل ایمیج اجرا کنند.

اما روش دیگر برای کاربران لینوکس نیز قابل استفاده است. کافی است فایل زیپ تعبیه شده را دانلود کرده و محتویات آن را در یک فولدر دلخواه استخراج کنید. سپس می‌توان اندروید استودیو را اجرا کرد. در غیر این صورت باید با استفاده از Ubuntu Make پکیج این نرم افزار را دانلود و نصب کنید.

بعد از نمایش قوانین، دانلود و نصب برنامه اصلی آغاز می‌شود. به محض تکمیل و راه‌اندازی اندروید استودیو باید طی چند قدم آن را به طور کامل بر روی سیستم خود نصب کنید. در قسمت اول گزینه Standard را انتخاب کنید تا همه تنظیمات پیش‌فرض در نظر گرفته شوند.

ساخت برنامه اندروید

پیش از آغاز ساخت برنامه اندروید خود، باز هم نیاز به دانلود ابزارهایی برای تکمیل اندروید استودیو است. این موضوع بسته به سرعت اینترنت شما کمی زمان خواهد برد.

ساخت برنامه اندروید

در ادامه به صفحه ایجاد پروژه جدید و یا ادامه دادن پروژه‌های پیشین وارد می‌شوید. از همینجا نیز می‌توان به تنظیمات اندروید استودیو دسترسی داشت.

ساخت برنامه اندروید

کار ما برای ساخت برنامه اندروید به صورت ساده و بدون نیاز به کدنویسی در مرحله قبل به پایان رسید. طی سه قسمت قبل با بیشتر قسمت‌های App Inventor آشنا شدیم. حال برای توسعه بیشتر نیازمند استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا هستیم. برخلاف نحوه استفاده از App Inventor، یاد گرفتن شیوه به کار بردن اندروید استودیو و مخصوصا مقدمات زبان برنامه نویسی جاوا زمان بسیار بیشتری طلب می‌کند.

با توجه به همین موضوع، دیگر درباره کدهایی که برای ساخت اپلیکیشن اندروید خود استفاده می‌کنیم توضیح نخواهیم داد. جاوا بسیار گسترده‌تر از آن است که بتوان طی چند مقاله آن را آموزش داد. پس اگر واقعا برای یاد گرفتن برنامه نویسی اندروید مصر هستید، زمان بیشتری برای این کار صرف کنید.

در این قسمت همچنین نزدیک بودن کدهای جاوا به بلاک‌های حاضر و آماده App Inventor را نیز نشان خواهیم داد تا بیشتر متوجه مفید بودن این ابزار آنلاین شوید. اکنون در اولین صفحه‌ای که بعد از اجرای اندروید استودیو نمایش داده می‌شود، بر روی گزینه Start new Android Studio Project کلیک کنید. در ادامه باید چندین کار انجام دهید. در نخستین صفحه درباره نام پروژه و همچنین دامین شما پرسیده می‌شود. اگر قصد دارید بعد از ساخت برنامه اندروید آن را در فروشگاه‌های عرضه برنامه‌های موبایل مخصوصا گوگل پلی استور قرار دهید، گزینه دوم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گزینه سوم مربوط به تعیین دایرکتوری پروژه است.

ساخت برنامه اندروید

در صفحه بعد باید ورژن اندروید مورد نظرتان را انتخاب کنید. از آنجایی که گوگل در هر نسخه جدید اندروید قابلیت‌های تازه‌ای قرار می‌دهد، با انتخاب موارد جدیدتر دستتان برای توسعه امکانات بیشتر و حرفه‌ای‌تر باز خواهد بود. اما با این کار، کاربرانی که دارای یک دستگاه اندرویدی مجهز به ورژن سیستم عامل پایین‌تر هستند را از نصب و استفاده از برنامه خود محروم می‌کنید. از‌ آنجایی که پروژه ما یک اپلیکیشن نوت‌برداری بسیار ساده است، ورژن آیس کریم ساندویچ را انتخاب می‌کنیم.

ساخت برنامه اندروید

در ادامه نوبت به انتخاب Activity پیش‌فرض اپلیکیشن می‌رسد. Activity یا فعالیت‌ها در واقع مفاهیم هسته‌ای در توسعه اندروید هستند، اما در این پروژه، آن‌ها را به عنوان صفحه تعبیر می‌کنیم. در اندروید استودیو چندین صفحه پیش‌فرض وجود دارد، اما ما برای ایجاد برنامه اندروید خود کار را با یک صفحه خالی‌ آغاز می‌کنیم.

ساخت برنامه اندروید

در مرحله بعد باید نام این فعالیت یا همان صفحه را تعیین کنید.

ساخت برنامه اندروید

اکنون پروژه باید اجرا شود. به منظور استفاده حداکثری از قابلیت‌های اندروید استودیو بهتر است با بخش‌های مختلف آن آشنا باشید.

ساخت برنامه اندروید

  1. در تولبار بالایی چندین دکمه برای انجام اعمال مختلف وجود دارد. مهمترین دکمه برای ما Run است که اپلیکیشن را ساخته و آن را در شبیه‌ساز اجرا می‌کند. بهتر است برای ساخته شدن پروژه یک مرتبه بر روی آن کلیک کنید. البته برای اولین دفعه حتما باید به اینترنت متصل باشید. اگرچه سایر دکمه‌ها همچون ذخیره (Save) و جستجو (Find) نیز بسیار پرکاربرد هستند، اما می‌توان از طریق میانبرهای کیبورد نیز به آن‌ها دسترسی داشت. برای این دو عمل به ترتیب از میانبرهای Ctrl+S و Ctrl+F استفاده می‌شود.
  2. در پنل سمت چپ محتوای پروژه شما نشان داده می‌شود. برای باز کردن هر یک از آن‌ها به منظور ویرایش، کافی است بر روی آیتم مورد نظر دو مرتبه کلیک کنید.
  3. اما قسمت شماره 3 ویرایشگر اصلی است که کدها در آن نوشته می‌شوند. بسته به اینکه دقیقا در حال ویرایش چه چیزی هستید، این بخش ممکن است مبتنی بر کد و نوشته و یا گرافیکی باشد. همچنین ممکن است در این بخش پنل‌های دیگری نیز به نمایش در بیایند.
  4. در لبه‌های گوشه پایین در سمت راست چندین ابزار دیگر وجود دارند. بعد از انتخاب هر یک از پنل‌ها، ابزارهای مربوط به آن‌ها در این بخش نمایش داده می‌شوند. البته در اینجا موارد دیگری همچون یک ترمینال برای اجرای برنامه‌های خط فرمان نیز وجود دارد، اما حین ساخت برنامه اندروید ساده خود از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.

انتقال صفحه اصلی به جاوا

کار را با تولید مجدد اپلیکیشن نوت‌برداری با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا آغاز می‌کنیم. با توجه به مراحلی که در ساخت برنامه اندروید خود به کمک App Inventor طی کردیم، در صفحه نخست یک برچسب و دو دکمه نیاز است.

پیش از این، ایجاد یک رابط کاربری در اندروید فرآیندی فوق‌العاده زمانبر بود و به ایجاد یک فایل XML به صورت دستی نیاز داشت. اما حالا می‌توان این کار را به صورت گرافیکی (همچون App Inventor) انجام داد. هر یک از فعالیت‌ها (صفحه‌ها) ما دارای یک فایل طرح‌بندی (در قالب XML) و یک فایل کد (جاوا) خواهد بود.

بر روی تب main_activity.xml کلیک کنید تا صفحه زیر، که به حالت طراحی شباهت دارد، نمایش داده شود. می‌توان از آن برای کشیدن و رها کردن کنترل‌های خود یعنی یک برچسب (TextView) و دو دکمه (Buttons) استفاده کرد.

ساخت برنامه اندروید

حال به ایجاد یک دکمه هم به صورت کد و هم به صورت گرافیکی نیاز داریم. در اینجا آسودگی کار با App Inventor مشخص می‌شود که چقدر آسوده و راحت این کارها را برای ما انجام می‌داد. همانند این ابزار آنلاین، در API جاوای اندروید استودیو نیز از یک مفهوم با عنوان “onClickListner” استفاده می‌شود. این قسمت در زمانی که کاربر بر روی یک دکمه کلیک می‌کند واکنش نشان می‌دهد. این کار ما را به یاد بلاک “when Button1.click” در App Inventor می‌اندازد.

در اینجا از متد “()finish” استفاده می‌کنیم. پس کاربر با کلیک بر روی آن از اپلیکیشن خارج می‌شود. حتما بعد از اتمام کار، نتیجه را بر روی شبیه‌ساز اجرا کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

ساخت برنامه اندروید

اضافه کردن صفحه ویرایشگر

اکنون که می‌توانیم از اپلیکیشن خارج شویم، قدم‌های برداشته شده در قسمت سوم آموزش ساخت برنامه اندروید را یک مرتبه دیگر دنبال می‌کنیم. پیش از قرار دادن دکمه ویرایش (Edit)، اجازه دهید فعالیت (Activity) یا همان صفحه ویرایشگر را ایجاد کنیم. بر روی پنل Project (شماره 2 در عکس بخش‌بندی اندروید استودیو) کلیک راست کرده و مسیر New > Activity > Empty Activity را بپیمایید. نام این صفحه را EditorActivity بگذارید.

ساخت برنامه اندروید

در ادامه، طرح‌بندی ویرایشگر را با استفاده از یک EditTextBox و یک دکمه ایجاد می‌کنیم. هر مورد را به دلخواه پیکربندی کنید.

ساخت برنامه اندروید

حال به فایل EditorActivity.java برگردید. همانند آن چه که در قسمت پیشین در App Inventor پیاده کردیم، در اینجا نیز برای افزودن ویرایشگر به اپلیکیشن نوت‌برداری خود، کمی نیاز به کدنویسی داریم.

یکی از این بخش‌ها، در صورت عدم وجود فایل برای ذخیره‌سازی متن در آن، چنین فایلی را ایجاد می‌کند. اما اگر فایل وجود داشته باشد، محتوای آن را خوانده و نمایش می‌دهد. چندین خط کد دیگر EditTextBox را ایجاد کرده و نوشته ما را درون آن بارگذاری می‌کنند. در آخر چند خط کد دیگر نیز وجود دارد که دکمه و دستور onClickListener را ایجاد می‌کنند. این بخش، نوشته را در فایل مربوط به آن ذخیره کرده و سپس فعالیت (صفحه) را می‌بندد.

ساخت برنامه اندروید

ساخت برنامه اندروید

بعد از اجرای برنامه در شبیه‌ساز، قسمت‌های زیر را مشاهده خواهیم کرد:

  1. پیش از اجرا، هیچ فولدری در مسیر /storage/emulated/0/Android/data/[your domain & project name]/files وجود ندارد. این مسیر در واقع دایرکتوری استاندارد اپلیکیشن‌ها برای ذخیره‌سازی داده‌های خاص است.
  2. در نخستین اجرا حین ساخت برنامه اندروید اولین صفحه ظاهر می‌شود. هنوز هیچ فایلی برای ذخیره‌سازی نوشته‌ها و همچنین هیچ دایرکتوری وجود ندارد
  3. با یک کلیک بر روی دکمه Edit، دایرکتوری ایجاد می‌شود.
  4. با کلیک بر روی گزینه Save، هر نوشته‌ای که در اپلیکیشن ایجاد کرده باشید درون فایل ذخیره خواهد شد. با باز کردن فایل در یک برنامه ویرایش متن دیگر، می‌توانید از ذخیره شدن نوشته‌ها به صورت صحیح اطمینان حاصل کنید.
  5. با کلیک مجدد بر روی Edit، محتوای پیشین را مشاهده خواهید کرد. بعد از تغییر محتوا و کلیک مجدد بر روی Save، آن‌ها ذخیره خواهند شد. حال انتخاب دوباره دکمه Edit سبب می‌شود محتوای این نوشته از درون فایل آن بازخوانی و نمایش داده شود.
  6. کلیک بر روی دکمه Exit سبب خروج از اپلیکیشن می‌شود.

در قسمت بعدی (قسمت پایانی) آموزش ساخت برنامه اندروید به زبانی ساده، با استفاده از اندروید استودیو قابلیت‌هایی را به اپلیکیشن خود می‌افزاییم.

همراه اول دومین دوره مسابقات برنامه نویسی اندروید را برگزار می کند

۲۰۳ بازديد

امروزه برنامه نویسی برای سیستم عامل های موبایل به کسب و کاری پرسود در دنیل بدل شده است. در این حوزه، رقابت تنگاتنگی میان برنامه نویسی اندروید و iOS وجود دارد و می توان گفت بازار اپلیکیشن های اندرویدی در دنیا و به ویژه کشورمان به مراتب داغ تر است.

مسابقات برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید حدودا 2 سال است که با عناوین مختلف و توسط نهادهای گوناگون در کشورمان برگزار می شوند. در این بین شرکت های تولید کننده موبایل و اپراتورهای تلفن همراه، علاقه شدیدی به برگزاری این قبیل مسابقات دارند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

 

با توجه به استقبال خوب جوانان به ویژه دانشجویان از اولین دور مسابقات برنامه نویسی اندروید در نمایشگاه «ایران تله کام 2014»، همراه اول و شرکت موبیرو با همکاری دانشگاه تهران، دومین دور از این مسابقات را با نام «App Talent 2015» برگزار می کنند.

این مسابقات با هدف توسعه نرم افزار های کاربردی فارسی و ترغیب جوانان و دانشجویان به فعالیت در این حوزه آغاز شده و تا تیرماه سال 94 ادامه خواهند داشت. «App Talent2015» در چهار بخش «Communiction»، «آزاد»، «M-Commerce» و «ایده ها» برگزار می شود.

قسمت «آزاد» ویژه برنامه های خلاقانه و کاربردی بوده که نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای آنها راهکارهای مناسبی ارائه می کند، بخش «Communiction» مخصوص برنامه های پیام رسان (Messenger) خواهد بود که به جای استفاده از سرویس های مخابراتی (نظیر تماس تلفنی یا پیام کوتاه) از شبکه اینترنت استفاده می نمایند، قسمت «M-Commerce» شامل برنامه های کاربردی با هدف انجام امور مربوط به کسب و کار است و بخش «ایده ها» هم آنطور که نامش نشان می دهد شامل ایده های نوآورانه ای می شود که قابلیت تجاری سازی و اجرا روی نرم افزارهای تلفن همراه داشته باشند.

پس از اتمام زمان ارسال برنامه ها و ایده ها، بررسی های اولیه روی آثار انجام شده و بخش های واجد شرایط به مرحله نهایی ارسال می شوند. مرحله نهایی همزمان با مراسم اختتامیه و با حضور برگزیدگان و داوران برگزار می گردد. در این جلسه برگزیدگان گروه های مختلف، به دفاع از آثار خود می پردازند و در پایان، نفرات اول تا سوم هر گروه معرفی خواهند شد.

برای نفرات برتر، جوایز 10 تا 100 میلیون ریالی در نظر گرفته شده و همچنین قرار است آثار برگزیده برای تجاری سازی، از حمایت کامل همراه اول برخوردار شوند.

مهلت ارسال نسخه نهایی آثار 8 خرداد 94 تعیین شده و مراسم اختتامیه، 4 تیرماه 94 خواهد بود. علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مسابقات از طریق این لینک مراجعه کنند.

مرحله نهایی مسابقه برنامه نویسی بیان در ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد

۱۸۸ بازديد

همانطور که پیش از این نیز در دیجیاتو خواندید، شرکت بیان در سال گذشته موفق شد مرحله مقدماتی سومین دوره از مسابقات برنامه نویسی خود را برگزار نماید. در این مرحله ۱۰۲۶۶ برنامه نویس از ۱۰۳ کشور جهان شرکت کردند و تلاش نمودند تا با کسب امتیازات لازم خود را به رویداد نهایی برسانند.

اکنون بنابر خبری که در وبلاگ بیان منتشر شده، مشخص گریده است که مرحله پایانی این مسابقه در ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. در این مرحله ۲۰ برنامه نویس مطرح از ۲۰ کشور جهان به کشورمان خواهند آمد تا در کنار ۵۰ برنامه نویس منتخب ایرانی، چالشی نفس گیر را تجربه نمایند.

به گفته شرکت بیان، پس از مشخص شدن برندگان، در ۱۲ اردیبهشت جشن اختتامیه این رویداد در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. شما نیز اگر تمایل دارید تا در این مراسم حضور به هم رسانید، می توانید از طریق این صفحه نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

شایان ذکر است با توجه به حساسیت مسابقات در مرحله پایانی، دیجیاتو تلاش می کند تا این رویداد و حواشی آن را به صورت ویژه مورد پوشش قرار دهد.

با ۱۰ مسابقه‌ برتر برنامه نویسی در جهان آشنا شوید

۲۰۶ بازديد

مسابقات برنامه نویسی بهترین فرصت برای افرادی است که می‌خواهند مهارت خود را در کد نویسی بسنجند. برگزاری این مسابقات بیشتر از آنکه روی برد و باخت افراد تمرکز کند، موقعیتی را فراهم می‌کند که شرکت کنندگان بتوانند استعداد خود را در حل مسائل برنامه نویسی محک بزنند. این ویژگی تمایز مهمی میان مسابقات برنامه نویسی و المپیاد های کامپیوتری ایجاد می‌کند. برخلاف المپیاد های کامپیوتری که هدف نهایی آن برد و باخت است، در مسابقات برنامه نویسی هدف شرکت در فرایند مسابقات است.

همانطوری که در جریان هستید مرحله نهایی مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان، قرار است اردیبهشت ماه در تهران برگزار گردد؛ به همین بهانه بر آن شدیم تا در این مطلب برترین مسابقات برنامه نویسی را در سطح جهان معرفی کنیم و تاریخچه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

 

۱- مسابقه‌ی برنامه نویسی گوگل

google code jam2
 

Google Code Jam مسابقه‌ ای است که گوگل هر ساله برگزار می‌کند. این مسابقات بیشتر با هدف شناسایی استعداد های بالقوه در زمینه‌ی برنامه نویسی و کامپیوتر انجام می‌شود و برنده‌ مسابقه علاوه بر اینکه جایزه نقدی دریافت می‌کند، شانس استخدام در این شرکت را بدست می‌آورد.

در این رقابت شرکت کنندگان ۲۷ ساعت فرصت دارند تا امتیاز لازم برای راه‌یابی به مرحله اول مسابقه را بدست آورند. نحوه‌ برگزاری مسابقه نیز به جز مرحله‌ پایانی که در ساختمان گوگل انجام می‌شود، به صورت آنلاین است. سبک سوالات Code Jam تا حدودی مشابه رقابت های ACM است اما امکان استفاده از هر زبان برنامه‌نویسی، تکنولوژی و یا محیط توسعه‌ای برای حل مسائل آن وجود دارد.

اولین مسابقه Code Jam در سال ۲۰۰۳ برگزار شد و بعد از پنج سال، یعنی در سال ۲۰۰۸ تعداد شرکت کنندگانش به ۱۱۰۰۰ نفر رسید که از ۱۲۸ کشور دنیا برای رسیدن به جایزه‌ی ۱۰۰۰۰ دلاری گوگل رقابت می‌کردند. در آخرین دور این مسابقات که سال گذشته برگزار شد، تعداد شرکت کنندگان از ۲۵۰۰۰ نفر بیشتر بود و برندگان نهایی مسابقه هم شرکت کنندگانی از کشور های چین، بلاروس و روسیه بودند.

۲- مسابقات Facebook Hacker Cup

ec007-5
 

مسابقات Facebook Hacker Cup رقابت های بین المللی برنامه نویسی است که توسط فیسبوک برگزار می‌شود. این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۱ با هدف شناسایی استعدادهای مهندسی برای کار در فیسبوک راه اندازی شده است. این رقابت مجموعه الگوریتم هایی است که باید در مدت زمان مشخصی حل شوند. برای حل مسایل هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و از هر زبان و محیطی می‌توان برای ارائه‌ی راه حل درست استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۱۰۰۰ نفر در این رقابت آنلاین شرکت کردند که برندگان آن، شرکت کنندگانی از کشور ویتنام و چین بودند.

۳- مسابقات آنلاین TopCoder

TopCoder_Arena
 

TopCoder یکی از معروف‌ترین سایت هایی است که در زمینه‌ی مسابقات برنامه نویسی وجود دارد. این سایت هر دو هفته یکبار، یک مسابقه به صورت آنلاین برگزار می‌کند و سالانه دو مسابقه‌ حضوری نیز برای تعیین برنده‌ نهایی برگزار می‌شود.

سوالات TopCoder در دو سطح مطرح می‌شوند. سطح اول سوالات آسانتری دارد و هر فرد بعد از اینکه امتیاز خاصی را بدست آورد، می‌تواند در سطح دوم شرکت کند. مسابقات TopCoder زنده برگزار می‌شود، به این معنی که شرکت کننده باید در زمان خاص در مسابقه شرکت کرده و طی یک زمان محدود نیز به سوالات پاسخ دهد. بعد از هر مسابقه هم می‌توان از راهنمای حل مسائل استفاده کرد و همین هم منبع خوبی برای آموزش شرکت کنندگان خواهد بود.

نکته‌ای که برای استفاده از این سایت وجود دارد، این است که برای شرکت در مسابقات باید از نرم افزار خاصی بنام Arena استفاده کرد. البته مراحل ثبت نام در مسابقات این سایت کمی طولانی است و کاربر را سردرگم می‌کند. ولی شرکت در رقابت های آنلاین TopCoder ارزش این سختی را خواهد داشت.

۴- مسابقات برنامه‌نویسی بیان

bayan
 

مسابقات برنامه نویسی بیان یک رویداد جهانی است که در سه دوره‌ی متوالی در ایران برگزار شده است و فینال دور سوم آن به زودی در تهران برگزار خواهد شد. این مسابقات را که اولین دوره‌ی آن در سال ۱۳۹۰ برگزار شد، می‌توان بزرگترین رویداد قدرتمند حوزه‌ی برنامه‌نویسی در منطقه دانست. شرکت در این مسابقه انفرادی بوده و تمام مراحل آن به جز فینال به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

تفاوتی که سبک برگزاری مسابقه‌ی بیان با مسابقات ACM دارد، در سبک ارسال پاسخ سوال ها است. در این مسابقه شرکت کنندگان پس از یافتن راه حل مسئله، ورودی مخصوص به خود را از سایت مسابقه دانلود کرده و خروجی تولید شده را در سایت آپلود می‌کنند. با این روش شرکت کنندگان می‌توانند از هر زبان برنامه نویسی برای پاسخ به مسائل استفاده کنند. کافی است تا راه حل ارائه شده، پاسخ درست را نتیجه دهد.

در دوره‌ی قبل این مسابقات، از میان ۳۱۸۲ شرکت کننده‌ که از ۵۴ کشور جهان در رقابت حضور داشته اند، تعداد ۱۷۲۸ نفر از آن‌ها ایرانی بودند. سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان، آمار و ارقام جالبی را تا قبل از برگزاری دور نهایی از خود به جای گذاشته است. مرحله مقدماتی این مسابقات به پایان رسیده و ۶۰ نفر برگزیده نهایی برای رقابت در فینال اردیبشهت ماه مشخص شده اند.

۲۰ نفر شرکت کننده خارجی برتر (با رعایت شرط از هر کشور یک نفر) به همراه ۴۰ نفر برتر شرکت کنندگان ایرانی، ۶۰ فرد حاضر در دور نهایی را تشکیل می دهند. به طور کلی تعداد ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر برنامه نویس از ۱۰۳ کشور جهان برای شرکت در سومین دوره مسابقات برنامه نویسی بیان ثبت نام کردند.

۵- مسابقات دانشجویی ACM

acm
 

مسابقات ACM توسط شرکت IBM و تحت نظارت انجمن ماشین آلات محاسباتی (ACM)، میان دانشجویان سراسر جهان برگزار می‌شود و بعنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین رقابت های برنامه نویسی جهان شناخته می‌شود.

تاریخچه‌ی برگزاری این رقابت ها به سال ۱۹۷۷ بازمی‌گردد. از سال ۱۹۷۷ تا سال ۱۹۸۹ بیشتر شرکت کنندگان این مسابقه تنها از دو کشور آمریکا و کانادا بودند اما در سال ۲۰۰۵ و پس از حمایت هایی که از این مسابقات صورت گرفت، ACM به یک رقابت جهانی تبدیل شد که تیم های مختلفی از بیشتر کشورهای دنیا در آن شرکت می‌کردند.

در این مسابقات تیم ها در قالب گروه هایی ۳ نفره با هم رقابت می‌کنند و به هر تیم یک رایانه جهت برنامه نویسی داده می‌شود. مسابقه به این صورت است که حدودا ۸ سوال محاسباتی و الگوریتمی به هر گروه داده می‌شود. هر تیمی که سوال های بیشتری را در مدت زمان کمتر و با خطای کمتری حل کند، رتبه‌ی بهتری کسب خواهد کرد. البته پاسخ به مسائل تنها از طریق دو زبان C، C++، C# و جاوا امکان پذیر خواهد بود. شرط رسیدن به مسابقات جهانی ACM، پیروزی در رقابت های منطقه ای و راه یافتن به مراحل بعدی است.

هدف برگزاری این مسابقات، تقویت روحیه‌ی تیمی و بالا بردن قدرت کد نویسی افراد است. شرکت کنندگان در این مسابقات بیشتر از آنکه به فکر نتیجه باشند، از کار خود لذت می‌برند و ذهن خود را تقویت می‌کنند.

۶- مسابقات IEEEXtreme

Bilkent-Team-Wins-IEEExtreme-8.0620-x-459
 

این مسابقات با پشتیبانی موسسه‌ بین المللی IEEE و میان دانشجویان برق و کامپیوتر سراسر جهان برگزار می‌شود. در این مسابقه گروه ‌های ۲ یا ۳ نفره‌ی شرکت‌کننده طی ۲۴ ساعت و به صورت آنلاین به حل مسائل برنامه‌نویسی می‌پردازند. شرکت کنندگان می‌توانند تمام این ۲۴ ساعت را کد بنویسند یا اینکه فقط استراحت کنند!

در این مسابقه هیچ محدودیتی برای سیستم عامل مورد استفاده وجود ندارد ولی سوالات باید با یکی از زبان‌های C و ++C یا جاوا پاسخ داده شوند. برنده مسابقه هزینه‌ی کامل شرکت در یکی از کنفرانس‌های IEEE در هر یک از کشورهای جهان را دریافت خواهد کرد. گرچه اعتبار شرکت در این مسابقه خیلی بیشتر از این جایزه ارزش خواهد داشت.

اولین دوره‌ی مسابقات IEEEXtreme در سال ۲۰۰۶ برگزار شد. در این رقابت ۴۷ تیم شامل ۱۵۰ نفر شرکت کننده، در مسابقه حضور داشتند. این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۱۳۰ تیم رسید و سال گذشته نیز ۲۲۰۰ تیم با بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در رقابت های IEEEXtreme ثبت نام کردند.

سیستم امتیاز دهی در این رقابت ها بر اساس مدت زمان حل مسئله و راه حل ارائه شده است. داوری میان شرکت کننده ها نیز توسط اعضای IEEE صورت می‌گیرد.

۷- وب سایت داوری آنلاین CodeChef

chef_in_press
 

وب‌سایت CodeChef گذشته از برگزاری مسابقات برنامه نویسی، شامل یک سری سوالات است که در چهار سطح سخت، متوسط، همتا و آسان طبقه بندی شده است. شما می‌توانید این سوالات را ببینید و بعد از طی مراحل عضویت رایگان، به آن ها پاسخ دهید.

برنامه نویسان می‌توانند از این پلت فرم برای افزایش سرعت کد نویسی خود و یادگیری مسایل برنامه نویسی استفاده کنند. CodeChef در همان لحظه‌ی پاسخگویی، خطا های برنامه را مشخص می‌کند و در صورت درست بودن جواب، راه حل کاربر را ثبت می‌نماید.بسته به نوع سوال نیز امتیاز خاصی برای هر شرکت کننده ثبت می‌شود. فردی که بیشترین امتیاز را در طول ماه کسب نماید، عنوان "برنامه نویس ماه" را خواهد گرفت.

CodeChef در سال ۲۰۰۹ با هدف ارائه‌ی بستری مناسب برای دانش آموزان و برنامه نویسان هندی آغاز به کار کرد. با استقبالی که برنامه نویسان نشان دادند، CodeChef در سال ۲۰۱۳ به یکی از وب سایت‌های معتبر جهانی تبدیل شد که مسابقات برنامه نویسی برگزار می‌کند.

۸- سایت UVa Online Judge

6398547488376860763
 

UVa Online Judge یکی از معتبرترین وب سایت‌هایی است که به میزبانی دانشگاه والادولید اسپانیا مسابقات برنامه نویسی برگزار می‌کند. این سایت مجموعه‌ی بزرگی از سوالات برنامه نویسی را گرد هم آورده و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار کاربر دارد. شرکت کنندگان باید با استفاده از یکی از زبان های برنامه نویسی جاوا، پاسکال، ANSI و ++C سوالات پرسیده شده را پاسخ دهند.

UVa برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ برای دانشجویان دانشگاه والادولید راه اندازی شد. آن زمان تنها سه نفر در مسابقات آن شرکت کردند. UVa دو سال بعد برای استفاده‌ی عموم آزاد شد و در سال ۲۰۰۰ نیز میزبان برگزاری مسابقات ACM جهانی شد.

۹- مسابقات آنلاین Sphere online judge یا SPOJ

spj
 

این سایت یکی از پر طرفدارترین مسابقات برنامه نویسی آنلاین را برگزار می‌کند. بیش از ۲۰۰ هزار کاربر عضو SPOJ هستند که می‌توانند سوالات برنامه نویسی آن را با استفاده از ۴۰ زبان مختلف پاسخ دهند.

سیستم امتیازدهی در این مسابقه متفاوت است. به اینصورت که امتیاز هر سوال با تعداد کسانی که آن را حل می‌کنند، رابطه‌ی عکس دارد. این یعنی مسائلی که افراد کمی موفق به حل آن شده اند، امتیاز بیشتری خواهد داشت و سؤالاتی که بیشتر افراد به آن پاسخ داده اند، امتیاز کمی را به همراه خواهد داشت.

پاسخ به هر سوال نیز یک محدودیت زمانی دارد که شرکت کنندگان باید به آن توجه کنند. بنابراین پیدا کردن بهترین راه حل، شرط اصلی پیروزی در این مسابقه خواهد بود. این سایت در اصل برای کمک به آموزش دانش اموزان راه اندازی شده است. به این ترتیب طرفداران SPOJ افرادی هستند که از سروکار داشتن با کد و الگوریتم ها لذت می‌برند.

۱۰- مسابقات Internet Problem Solving Contest

378795rbot
 

این مسابقات در قالب تیم هایی سه نفره و به صورت سالانه برگزار می‌شود. رقابت میان تیم هایی سه نفره صورت می‌گیرد و شامل الگوریتم هایی است که باید در مدت زمان مشخصی پاسخ داده شوند. سوالات به دو دسته‌ی آسان و سخت تقسیم می‌شود که حل مسائل آسان یک امتیاز و پاسخ به مسائل سخت، دو امتیاز را برای شرکت کنندگان به همراه خواهد داشت.

برای هر پاسخ نادرست نیز امتیاز منفی منظور خواهد شد. در صورت تساوی تیم ها هر گروهی که در زمان کمتری به سوالات پاسخ داده است، پیروز مسابقه خواهد بود. در این مسابقه می‌توان از هر زبانی که خروجی صحیح را تولید می‌کند، برای پاسخ دادن به سوالات استفاده نمود.

منبع

اینفوگرافیک: کدام زبان برنامه نویسی برای شما مناسب است؟

۲۱۵ بازديد

بسیاری از افراد پس از اینکه تصمیم می‌گیرند برنامه‌نویسی بیاموزند، وقتی با گزینه‌های متعدد موجود روبرو می‌شوند دچار سردرگمی شده و شاید از تصمیم خود منصرف شوند. در این اینفوگرافیک خواهیم دید کدام زبان‌ها شما را بهتر و سریع‌تر به هدفتان می‌رسانند. با زومیت همراه باشید.

 

 برای مشاهده‌ی اینفوگرافیک در اندازه و کیفیت اصلی بر روی آن کلیک کنید.

programming languages infographic e84c3

آموزش برنامه نویسی جاوا: راه اندازی اکلیپس

۱۹۵ بازديد

در جلسه‌ی قبل IDE محبوب اکلیپس را دانلود کردیم. در این جلسه می‌خواهیم نحوه‌ی استفاده از این IDE را آموزش دهیم. بنابراین یاد می‌گیریم که چطور یک پروژه‌ی جاوایی در اکلیپس ایجاد کنیم و همچنین با نحوه‌ی ساختن کلاس آشنا می‌شویم. در این جلسه دقیقا کار‌هایی را که در قسمت آموزش برنامه نویسی جاوا: Hello World به صورت دستی انجام دادیم، توسط اکلیپس انجام می‌دهیم تا شما در همین ابتدای کار به ضرورت وجود IDE ها در برنامه نویسی پی ببرید. در ادامه با زومیت همراه باشید.

 

سلسله مطالب آمورش جاوا

 بعد از اینکه دانلود برنامه‌ی اکلیپس به پایان رسید، ابتدا باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید. برای این کار می‌توان از اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه تولید شده‌اند استفاده کرد یا می‌توان از ابزار‌های خوده سیستم عامل استفاده کرد. بنده از اپلیکیشن WinRAR برای این کار استفاده می‌کنم. بهتر است که فایل اکلیپس را در محلی از هارد دیسک قرار دهیم که دسترسی به آن آسان باشد. Desktop را به شما پیشنهاد می‌کنم. بعد از اینکه فایل اکلیپس را به دسکتاپ انتقال دادیم، بر روی فایل کلیک راست کرده و گزینه‌ی Extract Here را انتخاب می‌کنیم تا در همان دسکتاپ از حالت فشرده خارج شود. (تصویر زیر):

01useeclipse01 873d1

بعد از اینکه فایل ZIP را از حالت فشرده خارج کردید، فایلی ایجاد می‌شود با نام eclipse. وارد این فایل شوید. برنامه‌‌ی اکلیپس نیازی به نصب ندارد و برای اجرا، شما باید فایل eclipse.exe را اجرا کنید. (در تصویر زیر با یک بیضی سبز رنگ مشخص شده است):

01useeclipse02 0eaae

بعد از اینکه بر روی فایل اجرایی اکلیپس کلیک کردید، با اولین پنجره‌ای که مواجه می‌شوید، پنجره‌ی زیر است.

01useeclipse03 97ece

این پنجره Workspace Launcher نام دارد. همانطور که از نامش پیداست، مسیره ذخیره‌سازی پروژه‌هایی که ما ایجاد می‌کنیم را در هارد دیسک مشخص می‌کند. بنابراین بهتر است که مسیر Workspace را همان دسکتاپ قرار دهیم. اما قبل از مشخص کردن مسیر، ابتدا در دسکتاپ فولدری با نام workspace ایجاد کنید و سپس با استفاده از دکمه‌ی Browse مسیر workspace در دسکتاپ را انتخاب کنید. اما قبل از OK کردن، به CheckBox (چک باکس) که در تصویر بالا با یک فلش قرمز رنگ مشخص شده است توجه کنید. اگر این گزینه فعال نباشد، با هر بار بستن اکلیپس و اجرای مجدد آن، این پنجره نمایش داده می‌شود و از شما درخواست مجدد مشخص کردن Workspace را می‌کند. بنابراین، این گزینه را انتخاب کنید و بعد بر روی دکمه‌ی OK کلیک کنید تا برنامه اکلیپس اجرا شود. (بعد از اجرا با تصویر زیر مواجه می‌شوید):

01useeclipse04 a2881

همانطور که مشاهده می‌کنید اکلیپس به شما خوش آمد می‌گوید. با این صفحه کاری نداریم. بنابراین همانطور که در گوشه بالا، سمت راست تصویر با یک فلش سبز رنگ مشخص شده است، بر روی دکمه‌ی Worckbench کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی اصلی برنامه شوید. (تصویر زیر):

01useeclipse05 f8517

حالا وقت آن است که اولین پروژه‌ی جاوایی خودمان را ایجاد کنیم. برای ساختن پروژه، ابتدا از منوی File گزینه‌ی New را انتخاب کنید و بعد اولین گزینه، یعنی Java Project را انتخاب کنید. (تصویر زیر):

01useeclipse06 c2b92

بعد از انتخاب گزینه Java Project، با پنجره‌ی زیر مواجه می‌شوید:

01useeclipse07 abd94

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، پنجره‌ای برای ساختن پروژه ظاهر شده است. ابتدا یک نام برای پروژه‌ی خود انتخاب می‌کنیم. ما در این آموزش نام: FirstJavaProgrm را نوشته‌ایم. به بقیه‌ی گزینه‌های این صفحه کاری نداشته باشید. بنابراین بر روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید. بعد از ساخته شدن پروژه، باید یک کلاس بسازیم.

نکته: در برنامه‌های بزرگ جاوا، ممکن است بیش از هزار کلاس وجود داشته باشد. اما این نکته را به خاطر بسپارید که هر برنامه‌ی جاوا کم کم یک کلاس و یک مِتُد دارد.
در مورد کلاس‌ها و متدها در آموزش‌های مربوط به فصل شی گرایی به طور مفصل صحبت خواهیم کرد و کاربرد اصلی آن‌ها را یاد خواهیم گرفت.
 برای ساختن کلاس ابتدا پروژه‌ی خودتان را انتخاب کنید و بعد کلیک راست کنید. منویی باز می‌شود که به آن منوی پاپ آپ (Pop-up) گفته می‌شود. اولین گزینه از این منو که New است را انتخاب کنید و بعد گزینه Class را انتخاب کنید. (تصویر زیر):
01useeclipse08 4c22d
درضمن، در بالای همین عکس، قسمتی که با یک فلش قرمز رنگ مشخص شده است را Package Explorer می نامند. تمام پروژه‌هایی که ما ایجاد می‌کنیم در این قسمت (Package Explorer) قرار می‌گیرند.
بعد از کلیک کردن بر روی دکمه‌ی Class، با پنجره‌ی زیر مواجه می‌شویم:
01useeclipse09 0c8f1
در مورد قسمت‌های مشخص شده در تصویر بالا کمی توضیح می‌دهم:
 بیضی سبز رنگ اولی مربوط به پکیج است. این که پکیج چیست و چه کاربردی دارد، در آموزش‌های بعدی در مورد آن صحبت می‌کنیم. بنابراین در این آموزش برای پکیج چیزی نمی‌نویسیم.
قسمت بعدی که Name است، باید نامی برای کلاس خودمان انتخاب کنیم. نامی که برای کلاسمان انتخاب می‌کنیم بسیار مهم است. باید نامی انتخاب کنیم که نشان دهنده‌ی کاری باشد که آن کلاس قرار است انجام بدهد. همانطور که در آموزش قبلی گفته شد، هر برنامه‌ی جاوا دارای یک متد اصلی به نام متد main است که نقطه شروع هر برنامه‌ی جاوا است. بنابراین چون در این کلاس متد main را قرار است پیاده‌سازی کنیم، کلاسمان، کلاس اصلی است. بنابراین نامی که برای کلاس انتخاب می‌کنیم، MainClass است.
آخرین قسمت که با یک مستطیل قرمز رنگ مشخص شده است، یک چک باکس دارد. که اگر این چک باکس را انتخاب کنیم، اکلیپس به صورت خودکار متد main را در کلاس ما پیاده‌سازی می‌کند و دیگر نیازی نیست که ما به صورت دستی متد main را خودمان بنویسیم و این یکی از مزایای IDE ها است. چون IDE زحمت نوشتن کد را به گردن می‌گیرد و کار ما را به عنوان برنامه نویس راحت تر می‌کند. درضمن IDE ها در نوشتن کدها به هیچ عنوان اشتباه نمی‌کنند. بنابراین خیال ما از درست نوشته شدن کدها راحت است. بنابراین، این گزینه را انتخاب کنید و بعد بر روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید.
 
نکته: در مورد انتخاب نام برای متغیرها، متدها، پکیج‌ها و کلاس ها نکاتی هست که در هر آموزش مربوطه توضیح داده می‌شود. در این آموزش در مورد نام گذاری کلاس‌ها توضیح می‌دهیم. البته یک سری قوانین کلی در جاوا برای نام گذاری وجود دارد و شامل همه‌ی موارد می‌شود. اما برای نام گذاری بخش‌های مختلف جاوا تفاوت‌های کوچکی هست که ما در هر مبحث به صورت جداگانه به آن ها اشاره می‌کنیم. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه کنید این است که نام کلاس باید با حرف بزرگ انگلیسی شروع شود. البته اگر با حرف کوچک هم شروع شود مشکلی نیست. اما یک قانون نانوشته در بین برنامه نویسان است که نام تمام کلاس‌های خود را با حرف بزرگ شروع می‌کنند و اگر نام کلاس از دو بخش تشکیل شده بود، مثلا در همین آموزش نام کلاس ما MainClass است، باید حرف دوم بخش بعدی نام نیز با حرف بزرگ شروع شود. در این آموزش بخش اول نام کلاس ما Main است که با حرف بزرگ انگلیسی شروع شده و بخش دوم Class است که باز هم با حرف بزرگ شروع شده است. بنابراین اگر ما نام کلاس را به صورت Mainclass بنویسیم، غلط نیست! اما قشنگ هم نیست. نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه کنیم این است که نمی‌توانیم نام کلاس خود را با اعداد شروع کنیم. مثلا 2MainClass کاملا غلط است یا نمی‌توانیم در بین کارکترهای نام کلاس، از کارکترهای خاص مثل ستاره (*)، هش مارک (#)، درصد (%) و ... استفاده کرد. اما در میان کارکترهای خاص می توان از علامت دولار ($) استفاده کرد یا می‌توان از خط زیر یا Underscore (_) نیز استفاده کرد. اما باز هم تاکید می شود که به هیچ عنوان از این نام‌ها استفاده نکنید. به عنوان مثال این نام: Main_Class کاملا صحیح است، اما خوب نیست که استفاده کنیم. همچنین از کلمات کلیدی جاوا هم نمی‌توانیم استفاده کنیم. در هر زبان برنامه نویسی یک سری کلمات، از قبل رزرو شده است که نمی‌توان از آن‌ها برای نام گذاری استفاده کرد. به عنوان مثال کلمه‌ی کلید class، یک کلمه‌ی رزرو شده است که برای ساختن یک کلاس در جاوا استفاده می‌شود.بنابراین ما نمی‌توانیم از این نام استفاده کنیم و در آخر اینکه تمام کلمات کلیدی با حروف کوچک انگلیسی نوشته می‌شوند.
بعد از ساخته شدن کلاس، با تصویر زیر مواجه می‌شویم:
01useeclipse10 a3347
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، کدهایی که نوشته شده است، حداقل کدهایی است که یک برنامه‌ی جاوا برای اجرا به آن نیاز دارد. اگر یادتان باشد در آموزش Hello World ما این کدها را خودمان نوشتیم. درصورتی که حالا IDE برای ما این کار را انجام داده است. حالا برای اینکه فضای بیشتری برای نوشتن کد در اختیار داشته باشیم، همانطور که در تصویر بالا با یک فلش قرمز رنگ مشخص شده است، بر روی دکمه‌ی Maximize کلیک کنید. بعد کامنت ها که با رنگ سبز نوشته شده‌اند (در آموزش‌های بعدی در موردشان توضیح داده می‌شود) را پاک کنید. نتیجه به صورت زیر است:
01useeclipse11 df33e
حالا می‌خواهیم وقتی برنامه اجرا شد، عبارت: Welcome to Java Programming نمایش داده شود. بنابراین باید از جمله‌ی: ;()System.out.print استفاده کنیم. اما بجای نوشتن کامل این جمله، عبارت مقابل را بنویسید: sysout و سپس دکمه های ترکیبی CTRL + SPACE را فشار دهید تا کد کامل شود. در بین پرانتزهای ایجاد شده، یک جفت کوتیشن قرار دهید و سپس عبارت فوق را بنویسید. به شکل زیر:
01useeclipse12 bd1ab
حالا با نگه داشتن دکمه‌های ترکیبی CTRL + S برنامه را Save کنید. بعد از Save کردن، دکمه‌های ترکیبی CTRL + F11 را نگه دارید تا برنامه اجرا شود.
01useeclipse13 76e81همانطور که مشاهده می‌کنید، عبارت مورد نظر ما در خروجی استاندارد یا همان کنسول برنامه چاپ شد.

 تهیه شده درزومیت

Stackoverflow می گوید ایرانیان عاشق برنامه‌نویسی هستند

۲۲۸ بازديد

شاید شما هم با سایت Stackoverflow.com آشنا باشید. استک اُوِر فِلو، یک وب سایت پرسش و پاسخ بسیار قدرتمند است که به واسطه ی تیم پشتیبانی قوی و برنامه‌نویسی هوشمند آن، موفق به جذب بیشترین مخاطب در بین سایتهای Q&A شده است.

 

این وب سایت هر ساله اقدام به برگزاری یک نظر سنجی در بین توسعه‌دهندگان می کند که نتیجه ی آن، اطلاعات دقیقی از وضعیت برنامه نویسان بیش از 150 کشور جهان در سال 2015 به مخاطبانش ارائه می‌دهد . در گزارش امسال، نکته‌ی بسیار جالبی در مورد کاربران ایرانی منتشر شده که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

آمارگیری امسال از بین بیش از 25 هزار توسعه‌دهنده وب و موبایل انجام شده است که بخشی از نتایج آن در زیر آمده است:

پر طرفدار ترین زبان های برنامه‌نویسی :

در این فهرست طبق معمول چند سال گذشته جاوا اسکریپت رتبه ی اول را کسب کرده است و SQL، جاوا، سی شارپ و PHP رتبه های دوم تا پنجم را کسب کرده‌اند.

شیوه ی یادگیری و تحصیلات توسعه‌دهندگان

در این فهرست نکته ی جالب و قابل اشاره این است که حدود 42 درصد از توسعه‌دهندگان به صورت خودآموز آموزش دیده‌اند و حدود 18 درصد هم از آموزش آنلاین برای افزایش سطح دانش خود بهره برده‌اند.

36 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، در دانشگاه آموزش دیده و دارای مدرک لیسانس بوده‌اند و کمتر از 37 درصد هم در حین کار آموزش دیده‌اند.

میزان بالای رضایت شغلی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان

Stackoverflow درباره رضایت شغلی توسعه‌دهندگان، می گوید کمتر از 10 درصد از پاسخ‌دهندگان از شغل خود ناراضی بودند و بیش از 76 درصد آنها از شغل خود رضایت دارند.

ایران ؛ بهشت توسعه‌دهندگان وب

در این آمارگیری برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ایرانی در مجموع بیشترین رضایت شغلی را از کار و شرایط خود دارند. این نکته از آن جهت قابل تأمل است که بیشتر پروژه هایی که ایرانیان از آن سودکلانی دریافت کرده اند، پروژه هایی برای کارفرمایان خارجی بوده است.

این آمار مربوط به پیش از توافق هسته ای می باشد و درحالی است که اساساً به دلیل وجود تحریم های ارزی، دریافت وجه دلاری از کارفرمایان خارجی، کاری است به سان کندن بیستون برای فرهاد. اینجاست که می توان عشق ایرانیان به این کار را دریافت.

info graphics

راه ورود به چنین بازار گسترده و جذاب و سودآوری، برای همه ی افراد در هر سن و با هرجنسیتی باز است. تنها لازمه ی ورود به این عرصه، آموزش اصولی است.

تیم آموزش دات آی تی ، با بهره گیری از متخصصین حوزه‌ی برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت، اقدام به تولید یک مجموعه‌ی آموزش ویدیویی طراحی و برنامه‌نویسی وب‌سایت  به زبان فارسی نموده است.

سر فصل‌های این مجموعه شامل HTML, CSS, JavaScript jQuery, Bootstrap WordPress و MySql, PHP و API و Mobile Application می‌باشد که با بهترین تجهیزات صدابرداری و صداگذاری به زبان فارسی دوبله شده است.

شما می توانید با سفارش این پکیج، علاوه بر ویدیوهای آموزشی، یک هاست رایگان و یک کارت تخفیف خرید از فروشگاه اینترنتی weenkel.com دریافت نمایید و همچنین شانس خود را برای برنده شدن یک دستگاه تبلت یا کیبورد ارگونومیک را بیازمایید. برای شرکت‌کنندگان این مجموعه، یک سورپرایز 15 میلیون تومانی هم درنظر گرفته شده که می توانید با مشاهده ی ویدیوی ما در سایت amoozesh.it از چگونگی دریافت آن مطلع شوید.

مجموعه آموزش دات آی تی این مجموعه‌ی ارزشمند را تا عید فطر با 17 درصد تخفیف به خریداران ارائه می نماید.

برای آشنایی بیشتر با این مجموعه، ویدیو زیر را تماشا نمایید:

Video 2

پایان رپورتاژ آگهی/

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

 

راه حل انقلابی ام ای تی برای حل مشکلات کد نویسی در برنامه ها

۲۰۰ بازديد

محققان دانشگاه MIT موفق به تولید سیستم هوشمند جدیدی برای رفع اشکالات برنامه ها از طریق جایگزینی کدهای سالم دیگر برنامه ها با کدهای معیوب شده اند ، این سیستم با نام CodePhage شناخته می شود .در ادامه با توضیحات بیشتر همراه گجت نیوز باشید .

 

CodePhage با مشاهده اشکال در یک برنامه کدهای سالم را از دیگر برنامه ها گرفته و نرم افزار معیوب را ترمیم می کند .

 mit-codephage-1

می توان از این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار پیوند عضو نام برد با این تفاوت که در این مورد بیمار یک نرم افزار است و اهدا کننده یک قطعه سالم این کد از دیگر نرم افزارها است .

محققین دانشگاه MIT می گویند  وقتی که CodePhage خطا را شناسایی کند، در دیگر برنامه‌ها به دنبال یک راه‌حل می‌گردد. و به محض پیدا کردن کدی مناسب ، آن را با کد معیوب جایگزین می‌کند و بررسی می‌کند که آیا با آن تناسب دارد یا خیر. این فرایند به صورت متوالی دنبال می‌شود تا اهداکننده ایده‌آل پیدا شود.

نکته جالب در مورد CodePhage این است که مهم نیست برنامه اهداکننده با زبان مشابه با برنامه دریافت‌کننده نوشته شده باشد یا با زبانی دیگر. MIT ادعا می‌کند که برای ترمیم خطاها نیازی به دسترسی به کد منبع نرم‌افزار نیست.

این نرم افزار و سیستم فعلا در مراحل اولیه قرار داشته و تا تکمیل نهایی راه درازی را در پیش دارد ، اما در حوزه تولید و اصلاح عیوب نرم افزاری گامی بسیار بزرگ محسوب می شود .

شاید در آینده دیگر نیازی به کد نویسی ما نباشد و کامپیوتر ها خودشان برنامه ها را برای ما بسازند ، نظر شما در این مورد چیست ؟

منبع : Gizmodo

Swift : زبان برنامه‌نویسی جدید اپل با تمرکز بر سرعت و سهولت استفاده

۱۹۱ بازديد

شرکت اپل چیزی قریب به بیست سال از زبان شی‌گرای C به عنوان زبان برنامه‌نویسی در تولید محصولات نرم‌افزاری خود بهره برده است اما امروز و در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان، این شرکت از زبان جدیدی به نام Swift ساخته و بومی‌شده اپل رونمایی کرد.

 

شرکت اپل این زبان برنامه‌نویسی را زبان شی‌گرایی قوی توصیف کرده که ساخت برنامه در آن بسیار سریع‌تر و روان‌تر انجام خواهد گرفت. این زبان برنامه‌نویسی، رویه تولید برنامه‌های جدید را ساده‌تر خواهد کرد و به طرق مختلف به کمک توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری خواهد آمد. یکی از قابلیت‌های جالب به نام Playground می‌تواند تصویری بصری از برنامه تولیدی به توسعه‌دهنده بدهد.

به عنوان مثال، تیم کوک دمویی از تصویرسازی پرواز و مسیر هواپیما در یک بازی را به حضار نشان داد که از طریق این برنامه و به صورت آنی آماده شده بود. اگر شما نیز به دانستن جزئیات بیشتر درباره این زبان علاقمند شده‌اید می‌توانید با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید.

منبع : engadget