چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم

۲۱۶ بازديد

ممنونیم که تا اینجای کار با بمب کد همراه بودید. امروز می‌خواهیم سفر خود را به سرزمین برنامه نویسی ادامه دهیم. همیشه برای تازه کارها سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ از کجا آغاز کنیم؟با بمب کد همراه باشید تا ضمن نشان دادن راه پر پیچ و خم این دنیای هیجان انگیز، شما را با انواع آن هم آشنا کنیم. در این مقاله ابتدا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ و در مقالات بعد به انواع برنامه نویسی و نقد و بررسی آنها می‌پردازیم تا تصمیم گیری برای شما آسان‌تر شود.

 

اگر تاکنون با ما همراه بوده اید، قطعأ متوجه شدید که آینده برنامه نویسی در ایران و جهان رو به رشد است و سرعت رشد آن هم بسیار شگفت انگیز است. هر چند که در ایران هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته، ولی قطعأ این شغل رو به پیشرفت است.به همین دلیل بسیار از دانشجویان و فارغ التحصیلان سعی در یادگیری این علم دارند تا گروهی برای خود تشکیل دهند و از این راه درآمد کسب کنند. این دنیای زیبا همه را وسوسه می‌کند که وارد آن شوند.

 

فرض کنیم که شما هم می‌خواهید وارد علم و شغل برنامه نویسی شوید و اولین گام‌های آن را بردارید. مطمئنأ پرسشی که برای شما پیش می‌آید این است که از کجا شروع کنیم؟ با ما همراه باشید تا تصمیم گیری را برای شما آسان کنیم.

 

شروع تصمیم گیری 

هنگام شروع کار نمی‌توانید مستقیم یک زبان را بدون در نظر گرفتن ریزکاری‌ها شروع کنید. شروع به برنامه نویسی یک سری مقدماتی و ریزکاری‌هایی دارد که ابتدا باید به آنها بپردازید. ما این مقدمات را برای شما کامل شرح می‌دهیم.

 

همه می‌دانیم که برنامه نویسی ممکن است یک شغل عالی و پردرآمدی باشد. اما شما به خاطر پول و درآمد وارد این کار نشوید. خسته کننده خواهد بود. وسط کار زده می‌شوید. این کار و این شغل عشق لازم دارد. پس اگر عشق و علاقه‌ای به برنامه نویسی ندارید، بهتر است آن را کنار بگذارید. حتی اگر فکر می‌کنید علاقه دارید، باید ابتدا کمی کار کنید تا از علاقه خود مطمئن شوید. این علاقه شما را تا آخر مسیر کوشا و مصمم نگه می دارد. بدون علاقه، راه طولانی و کسل کننده‌ای خواهید داشت. که در روحیه شما هم اثر منفی می‌گذارد.

 

زمانی که از عشق و علاقه خود مطمئن شدید، وقت آن است که تصمیم بگیرید که به کدام سمت بروید. چه زمینه‌ای می‌خواهید فعالیت کنید. در کدام بستر می‌خواهید کدنویسی کنید؟ بسترها و زمینه‌های برنامه نویسی را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم :

 

*دستکاپ

* تحت وب

* موبایل

هر کدام از این دسته‌ها برای خود ماجراهایی دارند که در مقالات بعد به صورت تخصصی به آنها خواهیم پرداخت. ولی از آنجایی که سعی داریم به سوال “چگونه برنامه نویسی را آغاز کنیم” پاسخ دهیم، لازم است در این مقاله تعریف کلی از هر سه دسته بکنیم.

 

برنامه نویسی دستکاپ

*برنامه نویسی دستکاپ در واقع کدنویسی برنامه‌هایی می‌باشد که روی ویندوز یا سایر سیستم عامل‌ها کار می ‌کنند. نظیر آفیس، فتوشاپ، نرم افزارهای حسابداری و سایر برنامه‌های شخصی که در ویندوز یا دیگر سیستم عامل‌های شما نصب هستند. حتمأ می‌پرسید خوب است یا بد؟ راستش را بگوییم؟ بسیار بد است. رو به افول است . اما هنوز هم کاربرد دارد و به صفر نرسیده است.

 

برنامه نویسی تحت وب

*برنامه نویسی تحت وب در واقع کدنویسی همین سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین است. امروزه بیشتر کسب و کارها با این نوع برنامه نویسی سرو کار دارند. از ثبت نام‌ها گرفته تا مشاهده نمره دانشگاهی شما همه و همه برنامه نویسی تحت وب هستند. دسترسی به این برنامه‌ها از طریق انواع مختلف مرورگرها امکان پذیر است. حتمأ باز هم می‌پرسید خوب است یا بد؟ پاسخ ما روشن است. این مدل برنامه نویسی بسیار مناسب‌تر از برنامه نویسی دستکاپ است. در واقع عالی است و به دلیل رو به رشد بودن اینترنت و حتی دولت‌های الکترونیک، کسب و کارش هم رو به رشد است.

 

بگذارید کمی مسئله را باز کنیم. امروزه کشورهای جهان اول در تلاش برای پیدا سازی هر چه بهتر دولت الکترونیک هستند. از جمله برنامه نویسانی که به این هدف آنها کمک می‌کنند همین برنامه نویسان تحت وب هستند. در ایران هم با توجه به سیاست‌های کلی دولت، سعی در پیاده سازی دولت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک می‌شود. اینجاست که برنامه نویسان تحت وب حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

 

پیشنهاد مقاله:سفری به سرزمین برنامه نویسی تحت وب

 

برنامه نویسی موبایل

*برنامه نویسی موبایل هم تقریبا هشت سالی می‌شود که به بازار آمده است. به تار و پود جامعه نفوذ کرده است. افراد زیادی به این برنامه نویسی مشغول هستند و رقابت بسیار بالاست. اگر می‌خواهید وارد این بخش بشوید، پیشنهاد می‌کنیم که حرفه‌ای یاد بگیرید و حرفه‌ای عمل کنید. تا بتوانید در این بازار دوام بیاورید.

 

همانطور که در مقالات قبل اشاره کردیم، برنامه نویسی موبایل بازارکار عالی حتی در ایران دارد. کافی است متخصص این حوزه باشید.

خود برنامه نویسی موبایل به دو بخش تقسیم می‌شود : اندروید و ios که حتما در مقالات بعدی به بررسی هر دو خواهیم پرداخت. انواع آنها را بررسی خواهیم کرد و با نقد و بررسی آنها، شما را در تصمیم گیری یاری می‌کنیم.

 

خب قبل از ادامه کار پیشنهاد می‌کنیم مجددأ مقاله بالا را بخوانید. باید بتوانید تصمیم گیری کنید که وارد کدام حوزه برنامه نویسی شوید؟ کدام دسته؟ توضیح دادیم که در هر کدام تقریبأ چه چیزی در انتظار شماست.بعد از اینکه تصمیم گرفتید وارد کدام دسته شوید، راه‌های آموزش هر کدام را به شما نشان می‌دهیم. با بمب کد همراه باشید.

*اگر تصمیم شما برنامه نویسی تحت وب است، باید بگوییم که کار زیادی در پیش دارید، این حوزه بسیار گسترده و در عین حال شیرین است. حال سوال “چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟” تبدیل  می‌شود به “چگونه برنامه نویسی تحت وب را شروع کنیم”.

باید صبر داشته باشید، علاقه و حوصله داشته باشید، وقت بگذارید و برنامه ریزی کنید. برای شروع این مدل برنامه نویسی لازم است با زبان انگلیسی به خوبی آشنا باشید.می‌توانید برای شروع از سایت‌های آموزشی مختلف کمک بگیرید. اگر کتاب می‌خوانید، بهتر است در کنار آن یک نفر راهنما داشته باشید تا به شما کمک کند و به پرسش هایتان پاسخ دهد.

لابد می‌پرسید چقدر طول می‌کشد آموزش‌ها را فرابگیریم. بستگی به نوع زبان برنامه نویسی و میزان وقت شما دارد. هر چقدر بیشتر وقت بگذارید سریع‌تر نتیجه می‌گیرید. البته هوش و استعداد یادگیری شما هم بسیار مهم است. معمولأ مدت سه الی هفت ماه برای یادگیری وقت می‌گذارند ولی باز هم بستگی به شرایطی که اشاره شد دارد.

آموزش چند زبان همزمان هم اصلأ توصیه نمی‌شود. بهتر است در یک زبان کامل و متخصص شوید و سپس وارد زبان دیگر شوید.سایر زمینه‌های برنامه نویسی هم همین شرایط را دارند. لازم است برای هر زبان و هر دسته‌ای که انتخاب می‌کنید با عشق و علاقه وقت بگذارید.

امیدوارم به پرسش چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم پاسخ داده باشیم. در ادامه سفر پر ماجرای خود کمی تخصصی‌تر بحث خواهیم کرد تا تصمیم گیری برای شما راحت تر شود. از جمله بحث‌های مقاله بعدی ما آشنایی با انواع زبان‌های برنامه نویسی تحت وب و موبایل است. هرکدام از زبان‌ها را به خوبی برای شما شرح خواهیم داد و سپس به نقد آنها می‌پردازیم.اینگونه شما می‌توانید یک تصمیم مناسب و هوشمندانه داشته باشید و قدم به دنیای برنامه نویسی بگذارید.

منبع: بمب کد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.