آشنایی با سال مالی در بورس و مفاهیم آن

۱۲۵ بازديد

در بازار بورس، کلیه شرکت ها به منظور فعالیت و تهیه صورت های مالی خود، یک دوره زمانی یک ساله را تعیین می کنند. این دوره یک ساله دارای زمان ابتدا و انتهای مشخصی می باشد که به آن سال مالی شرکت گفته می شود. اغلب شرکت ها از ابتدای فرودین ماه تا پایان اسفند ماه را سال مالی در نظر می گیرند. البته زمان آغاز یک سال مالی قانون ثابتی ندارد و بسته به تصمیم شرکت ها، می تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

به عنوان مثال، شرکتی از ابتدای خرداد ماه تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد را به عنوان سال مالی خود تعیین می نماید.همان طور که می دانید در بازار بورس، پایه و بنیاد هر شرکت بر اساس عملکرد امور مالی آن از قبیل سود و زیان شرکت تعریف می شود. از طرفی شفافیت در بازار بورس بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا کلیه شرکت ها موظفند در بازه های زمانی مختلف گزارشات عملکردی خود را به استحضار سهامداران برسانند. در این مطلب قصد داریم با این مفاهیم، گزارشات و صورت های مالی آشنا شویم.


مجمع عادی سالیانه

در پایان سال مالی و به منظور بررسی فعالیت شرکت در دوره یک ساله خود، مجمع عمومی سالیانه تشکیل می گردد. در این مجمع، عملکرد شرکت و هیئت مدیره از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و به اطلاع سهامداران می رسد. مجمع عادی سالیانه حداکثر می­تواند ۴ ماه پس از پایان سال مالی شرکت تشکیل شود. از آن جا که عمدتاً ۲۹ اسفند پایان دوره مالی شرکت­ هاست، لذا مجامع سالیانه نهایتاً تا انتهای تیر ماه برگزار می­شوند. اصطلاحاً تیر ماه، ماه مجامع است. تصمیم ­گیری در خصوص سود تقسیمی، انتخاب هیئت مدیره و تصویب صورت های مالی از اهم این تصمیمات می باشد. همچنین پس از تشکیل مجمع عمومی سالیانه و تصویب صورت‌های مالی، ظرف مدت حداکثر هشت ماه باید سود نقدی سهامداران پرداخت شود.

 

برای مشاهده سال مالی هر شرکت، آگهی مجمع عمومی عادی سالیانه و اطلاعیه‌های شرکت موردنظر می توانید به سامانه کدال به آدرس Www.codal.ir مراجعه نمایید.

 

گزارشات میان دوره ای

شرکت های مختلفی که در بازار بورس فعالیت می کنند، موظفند اطلاعات تولید، فروش و مسائل مالی خود را در دوره‌های مختلف زمانی ارائه کنند. به این گزارشات که در دوره های زمانی گوناگون ارائه می گردد، گزارشات میان دوره‌ای اطلاق می‌شود. معمولاً گزارشات میان دوره ای در بازه های زمانی سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه تنظیم می شوند. کلیه این گزارشات نیز توسط سامانه کدال به اطلاع سهامداران می رسد.

https://boursemellat.com/familiarity-with-the-financial-year-in-the-stock-market-and-its-concepts/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.